Juoksa Classic 3D 2025

Kilpailusäännöt

 

 

1.   Kilpailuluokat

1.1       Talja

1.1.1         Kaikki taljajouset (ei taljavarsijouset).

1.1.2         Vakaajien pituus enitään 17” etuvakaajan osalta rungon kiinnityspisteestä vakaajan päähän, painot mukaan lukien ja 14” takavakaajan osalta vakaajan kiinnityspisteestä runkoon tai runkosovitteeseen, painot mukaan lukien. Jousessa ei saa olla enempää kuin kaksi vakaajaa. Jousen runkoon tai taljapyöriin kiinnitetyt lisäpainot, jotka eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on kielletty.

1.1.3         Kaikki laukaisulaitetyypit sallittu.

1.1.4         Kaikki tähtäintyypit, pois lukien etäisyyttä mittaavat tähtäimet sallittu.

1.1.5         Suurentavien tai kuvaa tarkentavien linssien käyttö tähtäimessä ja/tai jännetähtäimessä kielletty.

1.1.6         Suurin sallittu nuoliputken halkaisija 21/64 tuumaa (8.33 millimetriä).

1.1.7         Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät taulukärjet sallittu. Kiinteäteräisen metsästyskärjen, mikäli tällainen rasti on kilpailussa, minimileikkuuhalkaisija on 22 millimetriä.

1.1.8         Räjähtävät, sytyttävät, osumasta laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat kiellettyjä.

1.1.9         Jousen vetovastusta ei ole rajoitettu.

1.2       Talja/Open

1.2.1         Kaikki jouset (ei taljavarsijouset / varsijouset).

1.2.2         Vakaajien pituutta ja määrää ei ole rajoitettu. Jousen runkoon tai taljapyöriin kiinnitetyt lisäpainot, jotka eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on sallittu.

1.2.3         Kaikki laukaisulaitetyypit sallittu.

1.2.4         Kaikki tähtäintyypit, pois lukien etäisyyttä mittaavat tähtäimet sallittu.

1.2.5         Suurentavien tai kuvaa tarkentavien linssien käyttö tähtäimessä ja/tai jännetähtäimessä sallittu.

1.2.6         Suurin sallittu nuoliputken halkaisija 27/64 tuumaa (10.71 millimetriä)

1.2.7         Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät taulukärjet sallittu.

1.2.8         Räjähtävät, sytyttävät, osumasta laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat myös kiellettyjä.

1.2.9         Jousen vetovastusta ei ole rajoitettu.

1.2.10      Nuolen maksiminopeus 290 fps (88.4 m/s).

1.3       Vaisto

1.3.1         Kaikki jouset, joissa ainoastaan runko ja yksi jänne, ei kaapeleita/taljapyöriä. Varsijouset ovat kiellettyjä.

1.3.2         Jousen luokittelua/tyyppiä (pitkäjousi, vastakaarijousi, ratsujousi etc.) eikä jousen pituutta ole rajoitettu.

1.3.3         Vakaajat ja jousen runkoon kiinnitetyt lisäpainot, jotka eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on kielletty.

1.3.4         Laukaisulaitteet ja laukaisunarut on kielletty.

1.3.5         Useammat jännemerkit ja nokinpaikat on sallittu.

1.3.6         Kaikki tähtäimet ovat kiellettyjä.

1.3.7         Nuolihyllyn, jos sellainen jousessa on, rakennetta ja tyyppiä ei ole muuten rajoitettu, mutta ns. ’plunger’ – tyyppiset hyllyt on kielletty, vaikka itse jousivastus olisi säädetty liikkumattomaksi.

1.3.8         Vetopituusmerkin (”klikkerin”) käyttö on kielletty.

1.3.9         Suurin sallittu nuoliputken halkaisija 27/64 tuumaa (10.71 millimetriä).

1.3.10      Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät taulukärjet sallittu. Kulmikkaat ns. ’tradikärjet’ on kielletty.

1.3.11      Räjähtävät, sytyttävät, osumasta laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat edelleen kiellettyjä.

1.3.12      Jousen vetovastusta ei ole rajoitettu.


 

2            Ampumasäännöt

2.1       Kukin ryhmä on vastuussa ammunnan aikarajan valvonnasta ja noudattamisesta.

2.1.1         Kun rastin ammunta alkaa, ensimmäisellä ampujalla on kaksi minuuttia aikaa ampua nuoli, ja rastin, jolla on useampi kuin yksi maali, minuutti kutakin seuraavaa maalia kohden. Ryhmän muille jäsenille annetaan yksi minuutti ampumiseen kutakin maalia kohden.

2.1.2         Kukin ryhmä saa viisi minuuttia aikaa kunkin maalin pisteyttämiseen (jos rastilla ammutaan kahta tai useampaa maalia, aikaa on viisi minuuttia / maali), nuolien vetämiseen ja lähtöön seuraavalle rastille, jonka jälkeen aikaraja toistuu.

2.1.3         Mikäli ryhmä tai yksittäinen ampuja ei noudata määrättyä aikarajaa, ratatuomari voi antaa ensimmäisestä rikkomuksesta varoituksen. Toinen rikkomus johtaa viiden pisteen vähentämiseen ryhmän tai yksittäisen ampujan rastipisteistä. Mahdolliset muut rikkomukset johtavat hylkäykseen.

2.1.4         Määrätyn ajan päätyttyä ratatuomari voi ilmoittaa ajan loppuneen, ja ampujat voivat lopettaa ampumisen kohteessa. Ampuminen keskeytetään, ja pisteet lasketaan valmiiksi ammuttujen kohteiden mukaan ja nollapisteet annetaan jokaiselle keskeytetylle kohteelle.

2.2       Jokaiselta rastilta saa kukin ampuja ampua vain yhden nuolen maalia kohden omalta määrätyltä ampumapaikaltaan. Henkilö, joka ampuu väärään maaliin tai väärältä ampumapaikalta, saa nolla pistettä kyseiseltä rastilta / maalilta.

2.3       Maalitiedoista keskustelu (osumat, etäisyys) katsojien tai muiden ampumaryhmien kanssa milloin tahansa kilpailun aikana on ehdottomasti kielletty. Maalitiedoista saa keskustella vain ampujaryhmän jäsenten kesken sen jälkeen, kun kaikki ryhmän jäsenet ovat ampuneet kyseisen maalin. Havaitusta rikkomuksesta seuraa automaattisesti sulkeminen kilpailusta.

2.4       Turvallisuussyistä ja kilpailun sujuvuuden varmistamiseksi kukaan ampuja ei saa mennä maalin taakse etsimään kadonnutta nuolta tai muusta syystä, paitsi noutaakseen nuolen, joka on ryhmän nähtävissä. Ampujilta odotetaan, että heillä on tarpeeksi nuolia koko kierroksen suorittamiseen. Ensimmäisestä rikkomuksesta ampuja saa varoituksen ryhmältään. Jokaisesta seuraavasta rikkomuksesta seuraa nolla pistettä kyseiseltä rastilta.

2.5       Ryhmä tai yksittäinen ampuja ei saa siirtyä seuraavalle ampumapaikalle ennen kuin siellä oleva ryhmä on kokonaan poistunut alueelta.

2.6       Henkilö, joka siirtyy toisen ryhmän alueelle tai häiritsee toista ryhmää, saa nolla pistettä kyseiseltä rastilta.

2.7       Henkilö, jonka havaitaan tutkivan tai koskettavan toisen ampujan varusteita ilman lupaa, rikkoo kilpailutoimikunnan sääntöä ”Epäurheilijamainen käytös.”

2.8       Varusteiden vikaantumista ei tarvitse nähdä. Kun ampuja on saapunut aloitusrastilleen, varusteiden vikaantumista ei voida ilmoittaa ilman, että ensimmäinen maali on ammuttu. Varusteongelmasta on ilmoitettava ratatuomarille, joka vahvistaa ongelman ja ilmoittaa sen kilpailun johtajalle.

2.9       Kun varustevika on vahvistettu, ampujalle annetaan neljänkymmenenviiden (45) minuutin määräaika varusteiden vaihtamiseen tai korjaamiseen. Palattuaan he saavat ampua puuttuvat rastit kierroksen jälkeen ratatuomarien valvonnassa, jotka pisteyttävät ja täyttävät ampujan tuloskortin.

2.10    Kukin ampuja saa käyttää vain yhden (1) korjaus- tai vaihtoaikamahdollisuuden per kilpailu. Toinen varustevika sallii korjauksen tai vaihdon, mutta puuttuvien rastien ammunta ei ole enää mahdollista.

2.11    Jos varustevika ilmenee ammunnan aikana ja nuoli lähtee jousesta, nuoli pisteytetään ammutuksi.

2.12    Ampumasääntöjen yksityiskohdat

2.12.1      Nuolen nopeus: kisassa noudatetaan kilpailuluokille asetettuja enimmäisnuolenopeuksia, jotka mitataan kilpailunjärjestäjän Garmin Xero C1- kronografilla, sijoitettuna 150 cm etäisyydelle ampujasta. Mittausvirheiden vuoksi sallitaan 2% poikkeama. Kilpailijan on hyväksyttävä, että häntä voidaan vaatia ampumaan kronografin läpi joko varustetarkastuksessa, kilpailun aikana tai kilpailun jälkeen. Jos nuolen nopeus ylittää luokan enimmäisrajan, kilpailun tulos hylätään ampujan osalta.

2.12.2      Ampujien määrä ryhmässä: Suositeltava ryhmäkoko on enintään viisi ampujaa, mutta erityistilanteissa sallitaan enintään kuusi. Ryhmän vähimmäiskoko on kolme. Jos ryhmässä on vain kaksi ampujaa, ratatuomari toimii toisena pisteenlaskijana.

2.12.3      Ampumajärjestys: Ryhmät arpovat ampumisjärjestyksen ensimmäisellä rastilla. Sen jälkeen ampujat vuorottelevat aloittajina seuraavilla rasteilla säilyttäen järjestyksen koko kierroksen ajan.

2.12.4      Ampuma-asento: Ampujan on kosketettava ampumatolppaa tai seistävä ampumatolpan yläpuolella. Ampuja voi valita ampuma-asentonsa vapaasti, jos sitä ei ole erikseen rastilla määritelty, mutta maata ei saa muokata eikä ulkopuolisia esineitä käyttää. Ensimmäisestä rikkomuksesta annetaan varoitus, toisesta vähennetään viisi pistettä ja seuraavista annetaan nolla pistettä kyseiseltä rastilta.

2.12.5      Jousen veto: Ampujan on kyettävä vetämään jousi hallitusti ilman liiallista ponnistelua. Jos ratatuomari tai kilpailun johtaja katsoo, että ampuja kamppailee tai käyttää "taivasvetoa", kilpailun johtaja voi vaatia jousen vetovastuksen vähentämistä. Mikäli kilpailija ei pysty vetämään jousta turvallisesti, hänet suljetaan kilpailusta.

2.12.6      Tähtäimen säätäminen: Kun ampuja on asettanut tähtäimensä ja vetänyt jousen, tähtäintä ei saa säätää uudelleen laskemisen jälkeen. Ampuja saa laskea jousen enintään kaksi kertaa per maali. Kolmannesta laskemisesta tai tähtäimen säätämisestä seuraa nolla pistettä kyseiseltä maalilta.


 

2.12.7      Etäisyyksien arviointi

2.12.7.1                  Kaikki etäisyydet on arvioitava paljain silmin ja/tai kiikareiden avulla. Kilpailija ei saa kantaa kilpailun aikana mukanaan kiikareita, joissa on etäisyydenmittausominaisuus.

2.12.7.2                  Etäisyyden mittaaminen laitteilla, kuten tähtäimillä, etäisyysmittareilla, etäisyysmittauksella varustetuilla kiikareilla, kaukoputkilla tai sovelluksilla, mukaan lukien karttaohjelmistosovellukset on kielletty. Myös kehon osien tai varusteiden käyttö etäisyyden arviointiin on kielletty. Etäisyysmittarin käyttäminen rastilla myös ammunnan jälkeen on kielletty.

2.12.7.3                  Ampuja ei saa tarkastella maalia kiikareilla rastitolpalta laukauksen jälkeen. Ennen laukausta kiikareiden käyttö rastitolpalta on sallittua aikarajoitukset huomioiden. Muu ryhmä saa käyttää kiikareita koko rastilla olon ajan. Ensimmäisestä rikkomuksesta annetaan varoitus, toisesta vähennetään viisi pistettä ja seuraavista annetaan nolla pistettä rastin osalta.

2.12.8      Etiketti

2.12.8.1                  Ampujat eivät saa keskustella katsojien tai muiden ryhmien kanssa toisten ampujien suoritusten aikana.

2.12.8.2                  Matkapuhelimet ja muut elektroniset laitteet on pidettävä äänettöminä, eikä niitä saa käyttää viestintään tai sovellusten käyttöön ilman hyväksyntää ratatuomarin ja/tai ryhmän osalta.

2.12.8.3                  Puhelimen kameraa saa käyttää, mutta kuvien julkaiseminen on sallittua vasta kilpailun päätyttyä. Jos kilpailija julkaisee kuvia kilpailun aikana, seuraa siitä hylkäys.

 

2.12.9      Nuolen käsittely

2.12.9.1                  Jos nuoli putoaa jänteelle asetettaessa, sen saa poimia ja ampua ilman rangaistusta.

2.12.9.2                  Jos nuoli putoaa jousesta laskemisen aikana tai osuu vahingossa käteen, sen saa poimia ja ampua ilman rangaistusta.

2.12.9.3                  Nuolen on oltava ampujan hallinnassa koko ajan, eikä sitä saa vapauttaa tai laukaista vahingossa.

2.12.10   Vaaralliset tilanteet: Nuolen tahallinen ampuminen maahan ampujan eteen on vaarallista. Tästä seuraa nolla pistettä kyseiseltä rastilta ja mahdollinen kilpailukomitean käsittely.

2.12.11   Jos kilpailija tai katsoja havaitsee henkilön liikkuvan maalialueella tai välittömästi sen takana, huudetaan ”SEIS”, ja ammunta keskeytetään välittömästi. Ammuntaa jatketaan vasta, kun se on turvallista.

2.12.12   Ulkopuoliset häiriöt: Jos nuoli osuu lentonsa aikana ulkopuoliseen tekijään, kuten eläimeen tai liikkuviin roskiin, ampuja saa ampua uuden nuolen. Kiinteät esteet, kuten puut ja pensaat, eivät kuulu ulkopuolisiin tekijöihin.

2.12.13   Avustaminen: Ampujat saavat apua vain yhdeltä ryhmänsä jäseneltä. Apua rajoitetaan esimerkiksi golf-tyylisen sateenvarjon pitämiseen.

2.12.14   Kiikarit: Kiikarien käyttö on sallittua, mukaan lukien kuvanvakauttavat kiikarit, eikä suurennukselle ole rajoituksia. Kiikarit voidaan tarkastaa satunnaisesti, ja jos niissä havaitaan sopimattomia / matka-arviota helpottavia merkintöjä, kilpailijan suoritus hylätään.

2.12.15   Valon käyttö: Valon / valopisteen heijastaminen tai suuntaaminen maaliin ammunnan aikana on kielletty. Tämä koskee myös valonokkeja, joiden on sammuttava ennen seuraavan ampujan vuoroa. Rikkomuksesta seuraa nolla pistettä kyseiseltä rastilta / maalilta.

2.12.16   Apulaitteet: Ilman hyväksyttyä terveydellistä perustetta on kiellettyä käyttää laitteita tai apuvälineitä (kuten stabilisaattoritankoja tai tukikeppejä), jotka helpottavat jousen painon kannattamista ammuttaessa. Rikkomuksesta seuraa nolla pistettä jokaiselta rikotulta rastilta.

 


 

3            Pisteytyssäännöt

3.1       Pistekortit jaetaan kilpailun ryhmäpuhuttelun aikana. Ampujat ottavat kisan virallisen värillisen pistekortin sekä valkoisen epävirallisen pistekortin. Oikein täytetty virallinen värillinen pistekortti on palautettava ryhmän toimesta viidentoista minuutin kuluessa ammunnan päättymisestä – poikkeuksena ampujat, jotka suorittavat rastien korvauslaukauksia välinevian tai muun hyväksytyn syyn takia.

3.2       Pisteiden kirjaaminen

3.2.1         Jokainen ryhmä nimeää kaksi jäsentä pisteenlaskijoiksi, jotka kirjaavat kaikkien pisteet ja pitävät toistensa virallisia pistekortteja (kukaan ei saa pitää omaa virallista korttiaan). Toinen kirjaa viralliset värilliset pistekortit ja toinen valkoiset epäviralliset pistekortit. Suositeltavaa on, että pisteet tarkistetaan vähintään viiden maalin jälkeen virheiden välttämiseksi.

3.2.2         Kaikki tiedot pistekortissa on täytettävä oikein ja kokonaan. Epätäydelliset tai virheelliset tiedot, kuten puuttuvat allekirjoitukset, johtavat kymmenen (10) pisteen vähennykseen. Jos piste oli myös virheellinen, vähennys tehdään oikeasta pisteestä.

3.2.3         Pisteiden muutokset on allekirjoitettava sekä pisteenlaskijan että ampujan toimesta, eikä viralliseen pistekorttiin saa tehdä muutoksia allekirjoittamisen jälkeen. Jos ampuja muuttaa korttia allekirjoituksen jälkeen, hänen pistemääränsä on nolla.

3.2.4         Pisteenlaskijat vastaavat virallisten värillisten pistekorttien täyttämisestä, jokaiselle ampujalle, merkiten jokaisen nuolen pisteet oikean maalin kohdalle ja pitäen kirjaa kokonaispistemäärästä. Pisteet vahvistetaan kierroksen päätteeksi.

3.2.5         Valmis virallinen pistekortti on tarkastettava ja allekirjoitettava pisteenlaskijan ja ampujan toimesta ja vahvistettava nimikirjaimilla takapuolella. Ampuja, joka palauttaa kortin, jossa hän toimii sekä ampujana että pisteenlaskijana, saa nolla pistettä kilpailun osalta.

3.3       Pisteytys

3.3.1         Maalin eri alueet pisteytetään: 5, 8, 10 tai 11 pistettä.

3.3.2         Kaikkien nuolten on jäätävä maaliin, kunnes kaikki on pisteytetty:

a)    Nuoliputken on kosketettava tai selkeästi siirrettävä seuraavan korkeampiarvoisen alueen pisteytysviivaa, jotta siitä saa korkeamman pistemäärän.

b)    Pisteenlaskijat saavat käyttää suurennuslaseja etc. ja voivat myös valaista maalia pisteytystä helpottaakseen.

c)     Epävarmojen nuolten tilanne on ratkaistava ennen kuin yhtään nuolta vedetään pois maalista.

d)    Piste määräytyy sillä hetkellä, kun kaikki muut nuolet ovat vielä maalissa.

e)    Nuolia ei saa poistaa ennen pisteytyspäätöstä, eikä pisteitä voi muuttaa nuolen poistamisen jälkeen.

f)      Maaleja ei saa siirtää tai irrottaa pisteytystä varten ja ne on palautettava alkuperäiseen asentoon nuolten poistamisen jälkeen.

3.3.3         Pisteenlaskijat sopivat pisteestä jokaiselle nuolelle ja ilmoittavat tulokset, jotka kirjataan pistekorttiin. Jos kaksi pisteenlaskijaa ei pääse yhteisymmärrykseen, kolmas ryhmän jäsen ratkaisee tilanteen (ei kuitenkaan kyseinen ampuja). Kolmen hengen ryhmässä ampujalle annetaan korkeampi kahdesta pisteestä.

3.4       Läpimenot ja kimmokkeet

3.4.1         Nuolet, jotka menevät taulun läpi mutta jäävät sisään, työnnetään takaisin ja pisteytetään.

3.4.2         Jos nuoli on mennyt läpi sauman kohdalta, pisteet arvioidaan läpimenokohdan mukaan, enintään kahdeksan (8) pistettä.

3.4.3         Jos nuoli menee taulun läpi suuren määrän aiempien osumien vuoksi, ampuja saa pisteet siitä kohdasta, josta ryhmän näkemyksen mukaan läpimeno tapahtui, enintään kymmenen (10) pistettä, ja jos yhteisymmärrystä ei saavuteta, kahdeksan (8) pistettä.

3.4.4         Jos nuoli kimpoaa taulusta ulos osumatta toiseen nuoleen, se pisteytetään kimpoamiskohdasta, mikäli kimpoamiskohta voidaan määritellä, enintään kymmenen (10) pistettä, muussa tapauksessa viisi (5) pistettä.

3.5       Nuolesta, menee ohi maalin, saa nolla pistettä (koskee myös osumia jalustoihin ja maalin osiin, jotka eivät ole osa maalissa kuvatun kohteen anatomiaa).

3.6       Nuoli, joka osuu toisen nuolen perään (”Robin Hood”), saa saman pistemäärän kuin osuttu nuoli.

3.7       Nuoli, joka osuu toiseen nuoleen ja kimpoaa takaisin eikä osu maaliin, saa osuneen nuolen pisteet, jos osuttu nuoli voidaan tunnistaa.

3.8       Nuoli, joka osuu toiseen nuoleen ja osuu maaliin, pisteytetään sijaintinsa mukaan.

3.9       Tasapistetilanteessa (ei finaali) sijoitus ratkaistaan seuraavasti:

·       11 pisteen osumien määrä (suurempi määrä 11 pisteen osumia voittaa)

·       10 pisteen osumien määrä (suurempi määrä 10 pisteen osumia voittaa)

·       5 pisteen osumien määrä (pienempi määrä 5 pisteen osumia voittaa)

·       Ohilaukausten määrä (pienempi määrä ohilaukauksia voittaa)

 

Mikäli näidenkin jälkeen ollaan tasapistetilanteessa, sijoitus ratkaistaan käyttämällä "Lähimpänä 11-renkaan keskustaa” – ammuntaa kilpailun johtajan määrittämällä maalilla.


 

4            Finaalisäännöt

4.1       Finaalissa on luokkaa kohti enintään viisi ampujaa. Mikäli pistemäärän ja perusteella ollaan tasapistetilanteessa, joka ylittäisi viisi ampujaa, käytetään "Lähimpänä 11-renkaan keskustaa" -tasapelinratkaisumenettelyä viidennen sijan ratkaisemiseksi.

4.2       Ennen finaalin alkua kaikki luokan kilpailijat saavat kymmenen minuuttia aikaa arvioida maalien etäisyyksiä. Kilpailija, joka ei ole paikalla tämän arviointijakson aikana, menettää tämän mahdollisuuden eikä saa lisäaikaa arviointiin finaalin aikana.

4.3       Ampujat voivat käyttää apuna vain golf-tyylistä sateenvarjoa. Kukaan finaaliin osallistuva ei saa avustaa toista kilpailijaa ennen finaalia tai sen aikana.

4.4       Ryhmällä on yksi minuutti aikaa ampua oma maalinsa. Mikäli kilpailija ei ammu minuutin kuluessa, tulokseksi tulee nolla kyseiseltä maalilta. Mikäli sääolosuhteet vaativat, kilpailun johtaja voi pidentää aikaa tai keskeyttää ampuma-ajan laskun.

4.5       Ampujat pysyvät omalla ampumapaikallaan, kunnes heidän nuolensa on pisteytetty, ennen siirtymistä seuraavalle maalille.

4.6       Kilpailijoiden vastuulla on huolehtia, että heillä on tarpeeksi nuolia viiden maalin erää varten.

4.7       Finaalissa maali pisteytetään: 5, 8, 10, 11 ja 13 pisteen bonusosuma-alue.

4.8       Ratatuomarit pisteyttävät osumat ja näyttävät tuloksen pistetaulujen avulla.

4.9       Mikäli sää ja valaistusolosuhteet sallivat jatkamisen kilpailun johtajan arvion mukaan viiden laukauksen jälkeen, kaikki kilpailijat, jotka ovat enintään kymmenen pisteen päässä johtajasta, jatkavat kuudennelle ja viimeiselle nuolelle, ampuen pistemäärältään alimmasta korkeimpaan.

4.10    Kuudennen ja viimeisen nuolen jälkeen määritetään selkeä sijoitus ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle sijalle. Bonusosumat ratkaisevat mahdollisen tasapistetilanteen. Jos pistemäärä ja bonusosumat ovat tasan ensimmäisen, toisen tai kolmannen sijan osalta, käytetään "Lähimpänä 11-renkaan keskustaa" -tasapelinratkaisua ja voittaja saa lisäbonusosuman tasapelin murtamiseksi. Arvonta (kolikonheitto) määrää ampumisjärjestyksen


 

5            Yleiset säännöt

5.1       Kilpailijan tulee kyetä ilmoittautumisen yhteydessä todistamaan henkilöllisyytensä joko voimassa olevalla henkilökortilla tai passilla.

5.2       Kilpailijalla tulee olla voimassa oleva henkilökohtainen tapaturmavakuutus, joka kattaa jousiammuntakilpailuissa tapahtuvat vahingot. Todistus vakuutuksesta on esitettävä kilpailun johtajan pyynnöstä.

5.3       Kilpailualueella ei saa kantaa tai nauttia alkoholia tai huumausaineita, eikä kilpailija ei saa kilpailla alkoholin tai muiden huumausaineiden vaikutuksen alaisena hylkäyksen uhalla.

5.4       Roskaaminen alueella ei ole sallittua. Roskaaja voidaan hylätä kilpailusta.

5.5       Tupakointi ja e-savukkeet ovat sallittuja sille osoitetulla paikalla, joka on katsojien ja kilpailijoiden käytössä myös kilpailun aikana. Kilpailijoiden ei toivota tupakoivan kisakierrosten aikana, ja tupakointi siten, että se häiritsee toisen ampujan ampumasuoritusta, on kielletty ja johtaa pisteiden menetykseen kyseiseltä rastilta. Mikäli kisan aikana on voimassa metsäpalovaroitus, tupakointi maastossa on ehdottomasti kielletty.

5.6       Harjoitteleminen muualla kuin harjoitteluun osoitetuilla alueilla ei ole sallittua, ja tämän rikkomisesta seuraa sulkeminen kilpailusta.

5.7       Etäisyysmittarin käyttö muualla kuin harjoitteluun osoitetulla alueella on kielletty (esim. finaalin merkityn ampuma-alueen mittaaminen, muu kilpailualue yleisesti.). Havaitusta rikkomuksesta seuraa sulkeminen joko finaalista tai koko kilpailusta.

5.8       Ampujat eivät saa liikkua rata-alueella ennen kilpailua. Jos kilpailija rikkoo tätä sääntöä, hän saa nolla pistettä rasteista, joiden alueella on liikuttu. Tämä ei koske kilpailijoita, jotka kulkevat radan läpi päästäkseen määrätylle aloitusrastilleen ennen kilpailun alkua.

5.9       Turvallisuussyistä ampujilla on oltava jalkineet, jotka suojaavat koko jalan. Liikkuminen avojaloin, Croc'sit tai sandaalit jalassa ei ole sallittua.

5.10    Katsojat eivät saa olla kilpailualueilla ennen kuin kilpailun johtaja aloittaa kilpailun.
Kilpailijan ohjeistaminen tai valmentaminen kilpailun aikana on ehdottomasti kielletty ja saattaa johtaa ampujan hylkäykseen.

5.11    Katsojien ja vieraiden tulee välttää keskusteluja ammunnan aikana.

5.12    Kaikkien matkapuhelimien ja elektronisten laitteiden tulee olla äänettöminä kilpailijoiden häiritsemisen välttämiseksi.

5.13    Katsojat voivat auttaa kantamalla tavaroita, kuten jakkaroita, sateenvarjoja, kylmälaukkuja, ruokaa, juomia tai muita esineitä ampujan käyttöön, mutta heidän on aina pysyttävä pois ampumapaikolta.

5.14    Jos katsoja osoittaa epäsopivaa käytöstä, hänen on poistuttava kilpailualueelta.

6            Kilpailukomitea

6.1       Kilpailukomitea koostuu kolmesta henkilöstä, jotka käsittelevät kaikki sääntökyselyt, protestit ja epäurheilijamaista käytöstä osoittavat tapaukset. Lisäksi komitea tarkastelee sääntöjen rikkomuksia ja tekee päätöksiä valituksista. Komitea määrittelee myös rangaistukset tai seuraamukset sääntörikkeistä.

6.2       Kilpailukomitea käsittelee kaikki vastalauseet ja sääntötulkintapyynnöt. Vastalauseet, jotka voivat vaikuttaa kilpailun tuloksiin, on ratkaistava ennen finaalia tai ennen tulosten julkistamista. Kaikki ampujat hyväksyvät, että kilpailukomitean päätös on lopullinen.

6.3       Kaikki valitukset tai vastalauseet on toimitettava kirjallisena kilpailukomitealle kolmenkymmenen minuutin kuluessa kilpailukierroksen päättymisestä, ja niiden mukana on toimitettava 20 euron vastalausemaksu. Jos komitea hyväksyy vastalauseen tai valitus/vastalause peruutetaan, maksu palautetaan. Kaikki komitean päätökset ovat lopullisia.

6.4       Yleinen sääntötulkintapyyntö voidaan toimittaa kirjallisena kilpailukomitealle. Komitea käsittelee pyynnön mahdollisimman pian ja antaa kirjallisen vastauksen. Tähän ei vaadita maksua.

6.5       Epäurheilijamainen käytös ampuma-alueilla tai kilpailualueella ei ole sallittua. Epäurheilijamaisella käytöksellä tarkoitetaan sellaista toimintaa tai käyttäytymistä, joka on ristiriidassa reilun pelin, toisten kunnioittamisen ja kilpailun sääntöjen hengen kanssa. Jousiammuntakilpailussa epäurheilijamaiseksi katsotaan muun muassa seuraavat teot:

·       Sanallinen tai fyysinen häirintä: Turnauksen toimihenkilöihin, kanssakilpailijoihin tai katsojiin kohdistuva loukkaava, uhkaava tai häiritsevä käytös.

·       Tarkoituksellinen sääntöjen rikkominen: Tietoinen yritys hyötyä sääntörikkomuksesta tai vaikuttaa kilpailun kulkuun epäeettisesti.

·       Laiminlyönti tai epäkunnioitus tuomareita tai toimitsijoita kohtaan: Tuomioiden kyseenalaistaminen epäasiallisella tavalla, yhteistyöhaluttomuus tai ohjeiden noudattamatta jättäminen.

·       Varusteiden tai ympäristön vahingoittaminen: Ampumavälineiden, taulujen, varustealueiden tai muun kilpailualueen tahallinen vahingoittaminen.

·       Epäasiallinen kielenkäyttö tai eleet: Sopimattomat tai provosoivat kommentit tai eleet kilpailun aikana tai sen yhteydessä.

·       Käytös, joka on omiaan aiheuttamaan mainehaittaa jousiammunnalle ja kilpailulle.

6.6       Kaikki epäurheilijamaisen käytöksen tapaukset ilmoitetaan kilpailun johtajalle, joka esittää asian kilpailukomitealle. Mikäli komitea katsoo, että rikkomus johtaa hylkäykseen, osallistumismaksua ei palauteta.