Juoksa Classic 3D 2025
Kilpailusäännöt
1. Kilpailuluokat
1.1
Talja
1.1.1
Kaikki taljajouset (ei taljavarsijouset).
1.1.2
Vakaajien pituus enitään 17” etuvakaajan osalta rungon kiinnityspisteestä
vakaajan päähän, painot mukaan lukien ja 14” takavakaajan osalta vakaajan
kiinnityspisteestä runkoon tai runkosovitteeseen, painot mukaan lukien.
Jousessa ei saa olla enempää kuin kaksi vakaajaa. Jousen runkoon tai taljapyöriin
kiinnitetyt lisäpainot, jotka eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on
kielletty.
1.1.3
Kaikki laukaisulaitetyypit
sallittu.
1.1.4
Kaikki tähtäintyypit, pois lukien
etäisyyttä mittaavat tähtäimet sallittu.
1.1.5
Suurentavien tai kuvaa
tarkentavien linssien käyttö tähtäimessä ja/tai jännetähtäimessä kielletty.
1.1.7
Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät
taulukärjet sallittu. Kiinteäteräisen metsästyskärjen, mikäli tällainen rasti
on kilpailussa, minimileikkuuhalkaisija on 22 millimetriä.
1.1.8
Räjähtävät, sytyttävät, osumasta
laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat kiellettyjä.
1.1.9
Jousen vetovastusta ei ole
rajoitettu.
1.2
Talja/Open
1.2.1
Kaikki jouset (ei taljavarsijouset
/ varsijouset).
1.2.2
Vakaajien pituutta ja määrää ei
ole rajoitettu. Jousen runkoon tai taljapyöriin kiinnitetyt lisäpainot, jotka
eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on sallittu.
1.2.3
Kaikki laukaisulaitetyypit
sallittu.
1.2.4
Kaikki tähtäintyypit, pois lukien
etäisyyttä mittaavat tähtäimet sallittu.
1.2.5
Suurentavien tai kuvaa
tarkentavien linssien käyttö tähtäimessä ja/tai jännetähtäimessä sallittu.
1.2.6
Suurin sallittu nuoliputken
halkaisija 27/64 tuumaa (10.71 millimetriä)
1.2.7
Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät
taulukärjet sallittu.
1.2.8
Räjähtävät, sytyttävät, osumasta
laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat myös kiellettyjä.
1.2.9
Jousen vetovastusta ei ole
rajoitettu.
1.2.10
Nuolen maksiminopeus 290 fps (88.4 m/s).
1.3.1
Kaikki jouset, joissa ainoastaan runko
ja yksi jänne, ei kaapeleita/taljapyöriä. Varsijouset ovat kiellettyjä.
1.3.2
Jousen luokittelua/tyyppiä (pitkäjousi,
vastakaarijousi, ratsujousi etc.) eikä jousen pituutta ole rajoitettu.
1.3.3
Vakaajat ja jousen runkoon
kiinnitetyt lisäpainot, jotka eivät kuulu jousen kiinteään vakiovarustukseen on
kielletty.
1.3.4
Laukaisulaitteet ja laukaisunarut on
kielletty.
1.3.5
Useammat jännemerkit ja nokinpaikat on sallittu.
1.3.6
Kaikki tähtäimet ovat kiellettyjä.
1.3.8
Vetopituusmerkin (”klikkerin”) käyttö on kielletty.
1.3.9
Suurin sallittu nuoliputken
halkaisija 27/64 tuumaa (10.71 millimetriä).
1.3.10
Ainoastaan pituussuunnassa pyöreät
taulukärjet sallittu. Kulmikkaat ns. ’tradikärjet’ on
kielletty.
1.3.11
Räjähtävät, sytyttävät, osumasta
laajenevat ja panssarin läpäisevät kärjet ovat edelleen kiellettyjä.
1.3.12
Jousen vetovastusta ei ole
rajoitettu.
2
Ampumasäännöt
2.1
Kukin ryhmä on vastuussa ammunnan
aikarajan valvonnasta ja noudattamisesta.
2.1.1
Kun rastin ammunta alkaa,
ensimmäisellä ampujalla on kaksi minuuttia aikaa ampua nuoli, ja rastin, jolla
on useampi kuin yksi maali, minuutti kutakin seuraavaa maalia kohden. Ryhmän
muille jäsenille annetaan yksi minuutti ampumiseen kutakin maalia kohden.
2.1.2
Kukin ryhmä saa viisi minuuttia aikaa
kunkin maalin pisteyttämiseen (jos rastilla ammutaan kahta tai useampaa maalia,
aikaa on viisi minuuttia / maali), nuolien vetämiseen ja lähtöön seuraavalle rastille,
jonka jälkeen aikaraja toistuu.
2.1.3
Mikäli ryhmä tai yksittäinen
ampuja ei noudata määrättyä aikarajaa, ratatuomari voi antaa ensimmäisestä
rikkomuksesta varoituksen. Toinen rikkomus johtaa viiden pisteen vähentämiseen
ryhmän tai yksittäisen ampujan rastipisteistä. Mahdolliset muut rikkomukset
johtavat hylkäykseen.
2.1.4
Määrätyn ajan päätyttyä ratatuomari
voi ilmoittaa ajan loppuneen, ja ampujat voivat lopettaa ampumisen kohteessa.
Ampuminen keskeytetään, ja pisteet lasketaan valmiiksi ammuttujen kohteiden
mukaan ja nollapisteet annetaan jokaiselle keskeytetylle kohteelle.
2.2
Jokaiselta rastilta saa kukin
ampuja ampua vain yhden nuolen maalia kohden omalta määrätyltä
ampumapaikaltaan. Henkilö, joka ampuu väärään maaliin tai väärältä
ampumapaikalta, saa nolla pistettä kyseiseltä rastilta / maalilta.
2.3
Maalitiedoista keskustelu (osumat,
etäisyys) katsojien tai muiden ampumaryhmien kanssa milloin tahansa kilpailun
aikana on ehdottomasti kielletty. Maalitiedoista saa keskustella vain
ampujaryhmän jäsenten kesken sen jälkeen, kun kaikki ryhmän jäsenet ovat
ampuneet kyseisen maalin. Havaitusta rikkomuksesta seuraa automaattisesti
sulkeminen kilpailusta.
2.4
Turvallisuussyistä ja kilpailun
sujuvuuden varmistamiseksi kukaan ampuja ei saa mennä maalin taakse etsimään
kadonnutta nuolta tai muusta syystä, paitsi noutaakseen nuolen, joka on ryhmän
nähtävissä. Ampujilta odotetaan, että heillä on tarpeeksi nuolia koko
kierroksen suorittamiseen. Ensimmäisestä rikkomuksesta ampuja saa varoituksen
ryhmältään. Jokaisesta seuraavasta rikkomuksesta seuraa nolla pistettä
kyseiseltä rastilta.
2.5
Ryhmä tai yksittäinen ampuja ei
saa siirtyä seuraavalle ampumapaikalle ennen kuin siellä oleva ryhmä on
kokonaan poistunut alueelta.
2.6
Henkilö, joka siirtyy toisen
ryhmän alueelle tai häiritsee toista ryhmää, saa nolla pistettä kyseiseltä rastilta.
2.7
Henkilö, jonka havaitaan tutkivan
tai koskettavan toisen ampujan varusteita ilman lupaa, rikkoo
kilpailutoimikunnan sääntöä ”Epäurheilijamainen käytös.”
2.8
Varusteiden vikaantumista ei
tarvitse nähdä. Kun ampuja on saapunut aloitusrastilleen, varusteiden
vikaantumista ei voida ilmoittaa ilman, että ensimmäinen maali on ammuttu. Varusteongelmasta
on ilmoitettava ratatuomarille, joka vahvistaa ongelman ja ilmoittaa sen kilpailun
johtajalle.
2.9
Kun varustevika on vahvistettu,
ampujalle annetaan neljänkymmenenviiden (45) minuutin määräaika varusteiden
vaihtamiseen tai korjaamiseen. Palattuaan he saavat ampua puuttuvat rastit
kierroksen jälkeen ratatuomarien valvonnassa, jotka pisteyttävät ja täyttävät
ampujan tuloskortin.
2.10
Kukin ampuja saa käyttää vain
yhden (1) korjaus- tai vaihtoaikamahdollisuuden per kilpailu. Toinen varustevika
sallii korjauksen tai vaihdon, mutta puuttuvien rastien ammunta ei ole enää
mahdollista.
2.11
Jos varustevika ilmenee ammunnan
aikana ja nuoli lähtee jousesta, nuoli pisteytetään ammutuksi.
2.12
Ampumasääntöjen yksityiskohdat
2.12.1
Nuolen nopeus: kisassa noudatetaan
kilpailuluokille asetettuja enimmäisnuolenopeuksia, jotka mitataan kilpailunjärjestäjän
Garmin Xero C1-
kronografilla, sijoitettuna 150 cm etäisyydelle ampujasta. Mittausvirheiden vuoksi
sallitaan 2% poikkeama. Kilpailijan on hyväksyttävä,
että häntä voidaan vaatia ampumaan kronografin läpi joko varustetarkastuksessa,
kilpailun aikana tai kilpailun jälkeen. Jos nuolen nopeus ylittää luokan
enimmäisrajan, kilpailun tulos hylätään ampujan osalta.
2.12.2
Ampujien määrä ryhmässä:
Suositeltava ryhmäkoko on enintään viisi ampujaa, mutta erityistilanteissa
sallitaan enintään kuusi. Ryhmän vähimmäiskoko on kolme. Jos ryhmässä on vain
kaksi ampujaa, ratatuomari toimii toisena pisteenlaskijana.
2.12.3
Ampumajärjestys: Ryhmät arpovat
ampumisjärjestyksen ensimmäisellä rastilla. Sen jälkeen ampujat vuorottelevat
aloittajina seuraavilla rasteilla säilyttäen järjestyksen koko kierroksen ajan.
2.12.4
Ampuma-asento: Ampujan on
kosketettava ampumatolppaa tai seistävä ampumatolpan yläpuolella. Ampuja voi valita
ampuma-asentonsa vapaasti, jos sitä ei ole erikseen rastilla määritelty, mutta
maata ei saa muokata eikä ulkopuolisia esineitä käyttää. Ensimmäisestä
rikkomuksesta annetaan varoitus, toisesta vähennetään viisi pistettä ja
seuraavista annetaan nolla pistettä kyseiseltä rastilta.
2.12.5
Jousen veto: Ampujan on kyettävä
vetämään jousi hallitusti ilman liiallista ponnistelua. Jos ratatuomari tai
kilpailun johtaja katsoo, että ampuja kamppailee tai käyttää
"taivasvetoa", kilpailun johtaja voi vaatia jousen vetovastuksen
vähentämistä. Mikäli kilpailija ei pysty vetämään jousta turvallisesti, hänet
suljetaan kilpailusta.
2.12.6
Tähtäimen säätäminen: Kun ampuja
on asettanut tähtäimensä ja vetänyt jousen, tähtäintä ei saa säätää uudelleen
laskemisen jälkeen. Ampuja saa laskea jousen enintään kaksi kertaa per maali.
Kolmannesta laskemisesta tai tähtäimen säätämisestä seuraa nolla pistettä
kyseiseltä maalilta.
2.12.7
Etäisyyksien arviointi
2.12.7.1
Kaikki
etäisyydet on arvioitava paljain silmin ja/tai kiikareiden avulla. Kilpailija ei saa
kantaa kilpailun aikana mukanaan kiikareita, joissa
on etäisyydenmittausominaisuus.
2.12.7.2
Etäisyyden mittaaminen laitteilla, kuten
tähtäimillä, etäisyysmittareilla, etäisyysmittauksella varustetuilla kiikareilla,
kaukoputkilla tai sovelluksilla, mukaan lukien karttaohjelmistosovellukset on
kielletty. Myös kehon osien tai varusteiden käyttö etäisyyden arviointiin on
kielletty. Etäisyysmittarin käyttäminen rastilla myös ammunnan
jälkeen on kielletty.
2.12.7.3
Ampuja
ei saa tarkastella maalia kiikareilla rastitolpalta laukauksen jälkeen. Ennen
laukausta kiikareiden käyttö rastitolpalta on sallittua aikarajoitukset
huomioiden. Muu ryhmä saa käyttää kiikareita koko rastilla olon ajan. Ensimmäisestä
rikkomuksesta annetaan varoitus, toisesta vähennetään viisi pistettä ja
seuraavista annetaan nolla pistettä rastin osalta.
2.12.8
Etiketti
2.12.8.1
Ampujat
eivät saa keskustella katsojien tai muiden ryhmien kanssa toisten ampujien
suoritusten aikana.
2.12.8.2
Matkapuhelimet ja muut elektroniset laitteet on
pidettävä äänettöminä, eikä niitä saa käyttää viestintään tai sovellusten
käyttöön ilman hyväksyntää ratatuomarin ja/tai ryhmän osalta.
2.12.8.3
Puhelimen kameraa saa käyttää, mutta kuvien
julkaiseminen on sallittua vasta kilpailun päätyttyä. Jos kilpailija julkaisee
kuvia kilpailun aikana, seuraa siitä hylkäys.
2.12.9
Nuolen käsittely
2.12.9.1
Jos
nuoli putoaa jänteelle asetettaessa, sen saa poimia ja ampua ilman
rangaistusta.
2.12.9.2
Jos nuoli putoaa jousesta laskemisen aikana
tai osuu vahingossa käteen, sen saa poimia ja ampua ilman rangaistusta.
2.12.9.3
Nuolen on oltava ampujan hallinnassa koko ajan,
eikä sitä saa vapauttaa tai laukaista vahingossa.
2.12.10
Vaaralliset tilanteet: Nuolen
tahallinen ampuminen maahan ampujan eteen on vaarallista. Tästä seuraa nolla
pistettä kyseiseltä rastilta ja mahdollinen kilpailukomitean käsittely.
2.12.11
Jos kilpailija tai katsoja havaitsee
henkilön liikkuvan maalialueella tai välittömästi sen takana, huudetaan ”SEIS”,
ja ammunta keskeytetään välittömästi. Ammuntaa jatketaan vasta, kun se on
turvallista.
2.12.12
Ulkopuoliset häiriöt: Jos nuoli
osuu lentonsa aikana ulkopuoliseen tekijään, kuten eläimeen tai liikkuviin
roskiin, ampuja saa ampua uuden nuolen. Kiinteät esteet, kuten puut ja pensaat,
eivät kuulu ulkopuolisiin tekijöihin.
2.12.13
Avustaminen: Ampujat saavat apua
vain yhdeltä ryhmänsä jäseneltä. Apua rajoitetaan esimerkiksi golf-tyylisen
sateenvarjon pitämiseen.
2.12.14
Kiikarit: Kiikarien käyttö on
sallittua, mukaan lukien kuvanvakauttavat kiikarit, eikä suurennukselle ole
rajoituksia. Kiikarit voidaan tarkastaa satunnaisesti, ja jos niissä havaitaan
sopimattomia / matka-arviota helpottavia merkintöjä, kilpailijan suoritus
hylätään.
2.12.15
Valon käyttö: Valon / valopisteen heijastaminen
tai suuntaaminen maaliin ammunnan aikana on kielletty. Tämä koskee myös valonokkeja, joiden on sammuttava ennen seuraavan ampujan
vuoroa. Rikkomuksesta seuraa nolla pistettä kyseiseltä rastilta / maalilta.
2.12.16
Apulaitteet: Ilman hyväksyttyä terveydellistä
perustetta on kiellettyä käyttää laitteita tai apuvälineitä (kuten
stabilisaattoritankoja tai tukikeppejä), jotka helpottavat jousen painon
kannattamista ammuttaessa. Rikkomuksesta seuraa nolla pistettä jokaiselta
rikotulta rastilta.
3
Pisteytyssäännöt
3.1
Pistekortit jaetaan kilpailun ryhmäpuhuttelun
aikana. Ampujat ottavat kisan virallisen värillisen pistekortin sekä valkoisen
epävirallisen pistekortin. Oikein täytetty virallinen värillinen pistekortti on
palautettava ryhmän toimesta viidentoista minuutin kuluessa ammunnan
päättymisestä – poikkeuksena ampujat, jotka suorittavat rastien korvauslaukauksia
välinevian tai muun hyväksytyn syyn takia.
3.2
Pisteiden kirjaaminen
3.2.1
Jokainen ryhmä nimeää kaksi
jäsentä pisteenlaskijoiksi, jotka kirjaavat kaikkien pisteet ja pitävät toistensa
virallisia pistekortteja (kukaan ei saa pitää omaa virallista korttiaan).
Toinen kirjaa viralliset värilliset pistekortit ja toinen valkoiset
epäviralliset pistekortit. Suositeltavaa on, että pisteet tarkistetaan
vähintään viiden maalin jälkeen virheiden välttämiseksi.
3.2.2
Kaikki tiedot pistekortissa on
täytettävä oikein ja kokonaan. Epätäydelliset tai virheelliset tiedot, kuten
puuttuvat allekirjoitukset, johtavat kymmenen (10) pisteen vähennykseen. Jos piste oli myös virheellinen,
vähennys tehdään oikeasta pisteestä.
3.2.3
Pisteiden muutokset on allekirjoitettava
sekä pisteenlaskijan että ampujan toimesta, eikä viralliseen pistekorttiin saa
tehdä muutoksia allekirjoittamisen jälkeen. Jos ampuja muuttaa korttia
allekirjoituksen jälkeen, hänen pistemääränsä on nolla.
3.2.4
Pisteenlaskijat vastaavat
virallisten värillisten pistekorttien täyttämisestä, jokaiselle ampujalle,
merkiten jokaisen nuolen pisteet oikean maalin kohdalle ja pitäen kirjaa
kokonaispistemäärästä. Pisteet vahvistetaan kierroksen päätteeksi.
3.2.5
Valmis virallinen pistekortti on
tarkastettava ja allekirjoitettava pisteenlaskijan ja ampujan toimesta ja vahvistettava
nimikirjaimilla takapuolella. Ampuja, joka palauttaa kortin, jossa hän toimii sekä
ampujana että pisteenlaskijana, saa nolla pistettä kilpailun osalta.
3.3
Pisteytys
3.3.1
Maalin eri alueet pisteytetään: 5,
8, 10 tai 11 pistettä.
3.3.2
Kaikkien nuolten on jäätävä maaliin,
kunnes kaikki on pisteytetty:
a)
Nuoliputken on kosketettava
tai selkeästi siirrettävä seuraavan korkeampiarvoisen alueen pisteytysviivaa,
jotta siitä saa korkeamman pistemäärän.
b)
Pisteenlaskijat saavat
käyttää suurennuslaseja etc. ja voivat myös valaista maalia pisteytystä
helpottaakseen.
c)
Epävarmojen nuolten
tilanne on ratkaistava ennen kuin yhtään nuolta vedetään pois maalista.
d)
Piste määräytyy sillä
hetkellä, kun kaikki muut nuolet ovat vielä maalissa.
e)
Nuolia ei saa poistaa
ennen pisteytyspäätöstä, eikä pisteitä voi muuttaa nuolen poistamisen jälkeen.
f)
Maaleja ei saa siirtää tai
irrottaa pisteytystä varten ja ne on palautettava alkuperäiseen asentoon
nuolten poistamisen jälkeen.
3.3.3
Pisteenlaskijat sopivat pisteestä
jokaiselle nuolelle ja ilmoittavat tulokset, jotka kirjataan pistekorttiin. Jos
kaksi pisteenlaskijaa ei pääse yhteisymmärrykseen, kolmas ryhmän jäsen
ratkaisee tilanteen (ei kuitenkaan kyseinen ampuja). Kolmen hengen ryhmässä ampujalle
annetaan korkeampi kahdesta pisteestä.
3.4
Läpimenot ja kimmokkeet
3.4.1
Nuolet, jotka menevät taulun läpi
mutta jäävät sisään, työnnetään takaisin ja pisteytetään.
3.4.2
Jos nuoli on mennyt läpi sauman
kohdalta, pisteet arvioidaan läpimenokohdan mukaan, enintään kahdeksan (8)
pistettä.
3.4.3
Jos nuoli menee taulun läpi suuren
määrän aiempien osumien vuoksi, ampuja saa pisteet siitä kohdasta, josta ryhmän
näkemyksen mukaan läpimeno tapahtui, enintään kymmenen (10) pistettä, ja jos
yhteisymmärrystä ei saavuteta, kahdeksan (8) pistettä.
3.4.4
Jos nuoli kimpoaa taulusta ulos
osumatta toiseen nuoleen, se pisteytetään kimpoamiskohdasta, mikäli
kimpoamiskohta voidaan määritellä, enintään kymmenen (10) pistettä, muussa
tapauksessa viisi (5) pistettä.
3.5
Nuolesta, menee ohi maalin, saa nolla
pistettä (koskee myös osumia jalustoihin ja maalin osiin, jotka eivät ole osa
maalissa kuvatun kohteen anatomiaa).
3.6
Nuoli, joka osuu toisen nuolen
perään (”Robin Hood”), saa saman pistemäärän kuin
osuttu nuoli.
3.7
Nuoli, joka osuu toiseen nuoleen
ja kimpoaa takaisin eikä osu maaliin, saa osuneen nuolen pisteet, jos osuttu
nuoli voidaan tunnistaa.
3.8
Nuoli, joka osuu toiseen nuoleen
ja osuu maaliin, pisteytetään sijaintinsa mukaan.
3.9
Tasapistetilanteessa (ei finaali) sijoitus
ratkaistaan seuraavasti:
·
11 pisteen osumien määrä
(suurempi määrä 11 pisteen osumia voittaa)
·
10 pisteen osumien määrä
(suurempi määrä 10 pisteen osumia voittaa)
·
5 pisteen osumien määrä (pienempi
määrä 5 pisteen osumia voittaa)
·
Ohilaukausten määrä
(pienempi määrä ohilaukauksia voittaa)
Mikäli näidenkin jälkeen ollaan tasapistetilanteessa, sijoitus
ratkaistaan käyttämällä "Lähimpänä 11-renkaan keskustaa” – ammuntaa kilpailun
johtajan määrittämällä maalilla.
4
Finaalisäännöt
4.1
Finaalissa on luokkaa kohti
enintään viisi ampujaa. Mikäli pistemäärän ja perusteella ollaan
tasapistetilanteessa, joka ylittäisi viisi ampujaa, käytetään "Lähimpänä 11-renkaan
keskustaa" -tasapelinratkaisumenettelyä viidennen sijan ratkaisemiseksi.
4.2
Ennen finaalin alkua kaikki luokan
kilpailijat saavat kymmenen minuuttia aikaa arvioida maalien etäisyyksiä.
Kilpailija, joka ei ole paikalla tämän arviointijakson aikana, menettää tämän
mahdollisuuden eikä saa lisäaikaa arviointiin finaalin aikana.
4.3
Ampujat voivat käyttää apuna vain
golf-tyylistä sateenvarjoa. Kukaan finaaliin osallistuva ei saa avustaa toista
kilpailijaa ennen finaalia tai sen aikana.
4.4
Ryhmällä on yksi minuutti aikaa
ampua oma maalinsa. Mikäli kilpailija ei ammu minuutin kuluessa, tulokseksi
tulee nolla kyseiseltä maalilta. Mikäli sääolosuhteet vaativat, kilpailun
johtaja voi pidentää aikaa tai keskeyttää ampuma-ajan laskun.
4.5
Ampujat pysyvät omalla
ampumapaikallaan, kunnes heidän nuolensa on pisteytetty, ennen siirtymistä
seuraavalle maalille.
4.6
Kilpailijoiden vastuulla on
huolehtia, että heillä on tarpeeksi nuolia viiden maalin erää varten.
4.7
Finaalissa maali pisteytetään: 5,
8, 10, 11 ja 13 pisteen bonusosuma-alue.
4.8
Ratatuomarit pisteyttävät osumat
ja näyttävät tuloksen pistetaulujen avulla.
4.9
Mikäli sää ja valaistusolosuhteet
sallivat jatkamisen kilpailun johtajan arvion mukaan viiden laukauksen jälkeen,
kaikki kilpailijat, jotka ovat enintään kymmenen pisteen päässä johtajasta,
jatkavat kuudennelle ja viimeiselle nuolelle, ampuen pistemäärältään alimmasta
korkeimpaan.
4.10
Kuudennen ja viimeisen nuolen
jälkeen määritetään selkeä sijoitus ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle
sijalle. Bonusosumat ratkaisevat mahdollisen tasapistetilanteen. Jos pistemäärä
ja bonusosumat ovat tasan ensimmäisen, toisen tai kolmannen sijan osalta,
käytetään "Lähimpänä 11-renkaan keskustaa" -tasapelinratkaisua ja
voittaja saa lisäbonusosuman tasapelin murtamiseksi. Arvonta (kolikonheitto)
määrää ampumisjärjestyksen
5
Yleiset
säännöt
5.1
Kilpailijan tulee kyetä
ilmoittautumisen yhteydessä todistamaan henkilöllisyytensä joko voimassa
olevalla henkilökortilla tai passilla.
5.2
Kilpailijalla tulee olla voimassa
oleva henkilökohtainen tapaturmavakuutus, joka kattaa jousiammuntakilpailuissa
tapahtuvat vahingot. Todistus vakuutuksesta on esitettävä kilpailun johtajan
pyynnöstä.
5.3
Kilpailualueella ei saa kantaa tai
nauttia alkoholia tai huumausaineita, eikä kilpailija ei saa kilpailla
alkoholin tai muiden huumausaineiden vaikutuksen alaisena hylkäyksen uhalla.
5.4
Roskaaminen alueella ei ole
sallittua. Roskaaja voidaan hylätä kilpailusta.
5.5
Tupakointi ja e-savukkeet ovat
sallittuja sille osoitetulla paikalla, joka on katsojien ja kilpailijoiden
käytössä myös kilpailun aikana. Kilpailijoiden ei toivota tupakoivan kisakierrosten
aikana, ja tupakointi siten, että se häiritsee toisen ampujan ampumasuoritusta,
on kielletty ja johtaa pisteiden menetykseen kyseiseltä rastilta. Mikäli kisan
aikana on voimassa metsäpalovaroitus, tupakointi maastossa on ehdottomasti
kielletty.
5.6
Harjoitteleminen muualla kuin harjoitteluun
osoitetuilla alueilla ei ole sallittua, ja tämän rikkomisesta seuraa sulkeminen
kilpailusta.
5.7
Etäisyysmittarin käyttö muualla
kuin harjoitteluun osoitetulla alueella on kielletty (esim. finaalin merkityn
ampuma-alueen mittaaminen, muu kilpailualue yleisesti.). Havaitusta rikkomuksesta
seuraa sulkeminen joko finaalista tai koko kilpailusta.
5.8
Ampujat eivät saa liikkua rata-alueella
ennen kilpailua. Jos kilpailija rikkoo tätä sääntöä, hän saa nolla pistettä rasteista,
joiden alueella on liikuttu. Tämä ei koske kilpailijoita, jotka kulkevat radan
läpi päästäkseen määrätylle aloitusrastilleen ennen kilpailun alkua.
5.9
Turvallisuussyistä ampujilla on
oltava jalkineet, jotka suojaavat koko jalan. Liikkuminen avojaloin, Croc'sit tai sandaalit jalassa ei ole sallittua.
5.10
Katsojat eivät saa olla
kilpailualueilla ennen kuin kilpailun johtaja aloittaa kilpailun.
Kilpailijan ohjeistaminen tai valmentaminen kilpailun aikana on ehdottomasti
kielletty ja saattaa johtaa ampujan hylkäykseen.
5.11
Katsojien ja vieraiden tulee
välttää keskusteluja ammunnan aikana.
5.12
Kaikkien matkapuhelimien ja
elektronisten laitteiden tulee olla äänettöminä kilpailijoiden häiritsemisen
välttämiseksi.
5.13
Katsojat voivat auttaa kantamalla
tavaroita, kuten jakkaroita, sateenvarjoja, kylmälaukkuja, ruokaa, juomia tai
muita esineitä ampujan käyttöön, mutta heidän on aina pysyttävä pois ampumapaikolta.
5.14
Jos katsoja osoittaa epäsopivaa
käytöstä, hänen on poistuttava kilpailualueelta.
6
Kilpailukomitea
6.1
Kilpailukomitea koostuu kolmesta henkilöstä,
jotka käsittelevät kaikki sääntökyselyt, protestit ja epäurheilijamaista
käytöstä osoittavat tapaukset. Lisäksi komitea tarkastelee sääntöjen
rikkomuksia ja tekee päätöksiä valituksista. Komitea määrittelee myös
rangaistukset tai seuraamukset sääntörikkeistä.
6.2
Kilpailukomitea käsittelee kaikki
vastalauseet ja sääntötulkintapyynnöt. Vastalauseet, jotka voivat vaikuttaa
kilpailun tuloksiin, on ratkaistava ennen finaalia tai ennen tulosten
julkistamista. Kaikki ampujat hyväksyvät, että kilpailukomitean päätös on
lopullinen.
6.3
Kaikki valitukset tai vastalauseet
on toimitettava kirjallisena kilpailukomitealle kolmenkymmenen minuutin
kuluessa kilpailukierroksen päättymisestä, ja niiden mukana on toimitettava 20
euron vastalausemaksu. Jos komitea hyväksyy vastalauseen tai valitus/vastalause
peruutetaan, maksu palautetaan. Kaikki komitean päätökset ovat lopullisia.
6.4
Yleinen sääntötulkintapyyntö
voidaan toimittaa kirjallisena kilpailukomitealle. Komitea käsittelee pyynnön
mahdollisimman pian ja antaa kirjallisen vastauksen. Tähän ei vaadita maksua.
6.5
Epäurheilijamainen käytös
ampuma-alueilla tai kilpailualueella ei ole sallittua. Epäurheilijamaisella
käytöksellä tarkoitetaan sellaista toimintaa tai käyttäytymistä, joka on
ristiriidassa reilun pelin, toisten kunnioittamisen ja kilpailun sääntöjen
hengen kanssa. Jousiammuntakilpailussa epäurheilijamaiseksi katsotaan muun
muassa seuraavat teot:
·
Sanallinen tai fyysinen
häirintä: Turnauksen toimihenkilöihin, kanssakilpailijoihin tai katsojiin
kohdistuva loukkaava, uhkaava tai häiritsevä käytös.
·
Tarkoituksellinen
sääntöjen rikkominen: Tietoinen yritys hyötyä sääntörikkomuksesta tai vaikuttaa
kilpailun kulkuun epäeettisesti.
·
Laiminlyönti tai
epäkunnioitus tuomareita tai toimitsijoita kohtaan: Tuomioiden
kyseenalaistaminen epäasiallisella tavalla, yhteistyöhaluttomuus tai ohjeiden
noudattamatta jättäminen.
·
Varusteiden tai ympäristön
vahingoittaminen: Ampumavälineiden, taulujen, varustealueiden tai muun
kilpailualueen tahallinen vahingoittaminen.
·
Epäasiallinen kielenkäyttö
tai eleet: Sopimattomat tai provosoivat kommentit tai eleet kilpailun aikana
tai sen yhteydessä.
·
Käytös, joka on omiaan aiheuttamaan
mainehaittaa jousiammunnalle ja kilpailulle.
6.6
Kaikki epäurheilijamaisen
käytöksen tapaukset ilmoitetaan kilpailun johtajalle, joka esittää asian kilpailukomitealle.
Mikäli komitea katsoo, että rikkomus johtaa hylkäykseen, osallistumismaksua ei
palauteta.